fredag 30 november 2012

Här är det noll tolerans som gäller!

"Mamma låg ihopkrupen på sängen. Ett stort mörkrött sår sträckte sig från kindkotan upp till ögonbrynet. Nerför halsen rann blod från de spruckna läpparna. Mamma försökte dra henne till sig. - Kom och lägg dig hos mig gumman, jag är rädd. Men Allis gjorde inte som mamma sa. Hon måste få veta var pappa fanns. Hon skyndade vidare in i vardagsrummet där hon hittade honom på golvet. Bredvid honom låg julgranen väl med krossade julgranskulor runt om. Hans ansikte var fullt av rivsår. Ett förlåt ekade ut i tomheten pappa dolde ansiktet i händerna och grät. Flickan stod nära bredvid. Försökte trösta. Försökte förstå. Flickan bäddade ner mamma och pappa på varsitt håll. Hon gick ut i vardagsrummet, reste upp granen, sopade upp allt skräp och torkade sedan bort blodet från golvet. Till slut var alla spår borta. De som ändå fanns kvar var de som än en gång bevarats djupt inne i flickans brustna hjärta...” (Lund Kopparklint 2012)
Igår besökte jag två ovärderliga verksamheter - Tjejjouren och KvinnocentrumUnder alla mina år som polis fick jag möta otaliga tragiska livsöden där kvinnor och barn blivit utsatta för våld. Att inte få leva under trygga omständigheter eller att som barn tvingas bevittna sin förälder bli slagen är fruktansvärt.

Här har vi ett enormt ansvar att vi alla bidrar med det vi kan. Även om man sett och varit med om mycket i tjänst, rör det alltid om i en när man sitter och lyssnar på den information, de berättelser som dessa verksamheter får till sig dagligen. Det är ett ovärderligt arbete som läggs ned och de personer som jobbar med dessa frågor gör verkligen skillnad. 
Dessa besök är ett slags startskott för mig eftersom jag vill intensifiera arbetet med trygghet i Örebro och jag vill särskilt fokusera på våld i nära relation och barn/unga som far illa.

Budskapet från mig är tydligt: Örebro ska vara en trygg stad att leva och bo i.

Tyvärr är det inte så. Många kvinnor och barn blir utsatta för fruktansvärda brott som sätter spår hos dem för resten av deras liv, därför ska arbetet mot våld i nära relation ska vara ett ständigt prioriterat arbete. Brottsoffer(barn)perspektivet tillsammans med det förebyggande arbetet likaså.

Här kan vi bli bättre. Här måste vi se mer utanför de kommunala ramarna och över gränserna. Vi måste bli ännu bättre på att upptäcka, reagera och agera!

Stort tack till tjejerna på tjejjouren och medarbetarna på Kvinnocentrum-jag lärde mig massor!

På återseende...






3 kommentarer:

  1. Jag förstår inte varför du besöker feministiska jourer som har ideologi från marxismen? Förstår inte vad en Moderat har där att göra. Gör jourerna drivna av samhället och avpolitisera dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mäns våld mot kvinnor är en samhällsstruktur som är ett faktum och kvinnocentrum eller tjejjouren har inget med vänsterpolitik att göra, även om just Vänsterpartiet varit det parti som jobbat mest för de här frågorna och sett till att dessa instanser kan finnas till. Bra Åhrlin att du tar frågan på allvar. /Feminist ja visst

      Radera
  2. Bra rutit Anders. Detta är en viktig fråga att ta tag i.

    SvaraRadera