tisdag 10 juli 2012

Tvillingarna blir lidanden när kommunen har semester


Man ska skämmas..!
...så utrycker sig Rasmus Persson (c) kring kommunens hantering av tvillingarna Ernst och Gösta samt deras familj (läs ursprungliga artikeln på na.se). Tuffa ord från ett kommunalråd i styrande majoritet.

Kommunen måste alltid visa på en god servicevilja gentemot våra medborgare. Jag upprörs likväl som andra över den nonchalans som uppvisar sig här. Som före detta tjänsteman i statlig verksamhet vet jag att orsakerna såklart kan vara många och förklarliga från tjänstemannahåll. Det är lätt för oss politiker att skylla ifrån sig vid sådana här ärenden. Jag vet inte hur inriktningen varit kring kommunens förmåga att fatta beslut under sommaren i det aktuella fallet men jag har för avsikt att ta reda på det.

Anders Branden, moderaternas representant i vård och omsorgsnämnd Öster, och jag har haft två samtal idag om händelsen. Vi är tydliga med att följa upp det som kommunalrådet Rasmus Persson (c) lovar i Tvärsnytt. Kommunens förmåga att fatta viktiga beslut gentemot människor med stora behov får inte fallera vare sig det är semestertider eller inte.

Med detta hoppas jag att Örebro kommun rättar till det som blivit fel och lär sig av det hela. Som moderat politiker är det viktigt att vi i den offentliga verksamheten sätter individen först och systemen därefter. I det här fallet verkar det, om man tyder kommunalrådet Rasmus Perssons (c) utspel, att kommunen inte gjort det.

2 kommentarer:

  1. Gör vad ni kan i opinion för att påverka!

    SvaraRadera
  2. Gör det för fan inte till ett politiskt bollträ... se bara till att göra det du kan och ta det politiska sedan! Ingen propaganda tack!

    SvaraRadera