onsdag 27 februari 2013

Mitt och ditt Örebro

Örebro är en fantastisk stad. En växande stad med ljus framtid och tydlig existens. Ibland måste man som politiker stanna upp och se vad som finns utanför Rådhusets väggar. Jag är missnöjd med den politiska ledningen och det socialdemokratiska sättet att bedriva politik, med demokratiska underskott och felprioriteringar. En politik som brister i sitt lyssnande till fömån för dolda agendor. Men det är en skyldighet som åligger en oppositionspolitiker. Med detta sagt förstår ni att jag är tydlig med att politiken kan bli väsentligt bättre.

Maria Haglund och jag träffar gärna Örebroare på stan!
Passa på att berätta för oss dina åsikter om Örebro.
Vad jag däremot inte tänker kritisera är alla Örebroare som gör vår kommun och stad till den pärla den faktiskt är. Det är inte vi politiker som definierar en stad. Det gör vi Örebroare. Jag känner alltid en stolthet att få vara en representant för Örebro. Det finns mycket engagemang, entreprenörskap och ideér  inom företagande och föreningsliv som bidrar till ett levande Örebro i ständig utveckling. Något att värna och respektera. Det handlar om att sätta bilden av ett Örebro som framtidens och möjligheternas stad. För mig är också det här moderat politik. Berätta gärna din historia, om ditt Örebro. Jag lyssnar gärna! Eller varför inte berätta det för This is Örebro.

2 kommentarer:

  1. Jag berättar gärna min historia.. Jag t.o.m. har redan berättat det för dig. Här handlar det inte alls om det du skriver om.. Här handlar det om utanförskap, arbetslöshet, ignorans, hopplöshet, rädsla för framtiden, ej våga skaffa barn, o.s.v... Och vem bryr sig?? Hade DU gjort det, så hade du nog inte skrivit så som du gör ovan...

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym och tack för din kommentar!

    Jag kan inte kommentera din historia men mycket handlar om vad politiken kan göra. Först och främst, jag bryr mig visst! Jag har valt att engagera mig politiskt för att göra skillnad, speciellt kring det du radar upp. Men jag ställer inte upp på att Örebro är en stad full av hopplöshet. Med den synen kommer inte Örebro att lyckas speciellt för det du eftersträvar.

    Det finns mycket att göra för att bryta utanförskapet. Det viktigaste är att skapa förutsättningar för jobb. Det är inte den enklaste av uppdrag när man ser på hur omvärlden ser ut men vi ger inte upp för det. Sverige är idag ett av Europas stabilaste länder. Vår politik på riksplanet har gett resultat om än inte alltid som man kan önska när Europas ekonomi rasar. Mer finns att göra.

    Får vi Moderater styra Örebro kommer vi att ha ett mycket tydligare fokus på jobben och välfärden. Ett exempel på förslag vi lagt är den sk "Solnamodellen", en lyckad metod att jobba med människor som stått utanför arbetsmarknaden länge. Vi satsar på detta i vår moderata budget, mer än majoriteten, men vi blev såklart nedröstade av Socialdemokraterna! Jag hoppas kunna möta dig i flera samtal i syfte att göra Örebro bättre, även för dig.

    SvaraRadera