söndag 23 december 2012

Julens baksida...

 
Mitt i allt julstök vill jag passa på lyfta ett mycket viktigt ämne. 

Många barn och unga i detta nu har faktiskt en klump i magen. Istället för att ha julmys med sina föräldrar får de uppleva fylla, bråk och total otrygghet. 

Julen är underbar på många sätt men det finns tyvärr en dyster baksida där detta är den värsta högtiden av alla och där alkoholen överskuggar det fridfulla och mysiga. Förväntningar och önskningar tillsammans med klasskompisars berättelser om hur deras jular ska bli eller har varit efter jullovet, gör fruktansvärt ont att ens tänka på för många av våra barn runtom i landet.  

Jag vill väcka en tanke för alla dessa barn/unga som inte har det så lätt nu under sina jullov. De ska inte vara osynliga och här ser jag det som en mycket viktig uppgift att se till att vi alla hjälps åt att se dem. Vi måste alla försöka hjälpa dem och få dem att känna att de inte är ensamma. 

Enligt Rädda barnen blir drygt 200 000 barn i Sverige vittnen till misshandel inom
familjen denna period. De får höra skrik, se slagsmål, känna rädsla, maktlöshet - de upplever otrygghet och ensamhet. Många får vara med om saker som ett barn aldrig ska behöva uppleva under sin uppväxt.
 

 

Jag vill avsluta detta inlägg med ett annat inlägg som skrivits av en gammal kollega från polisenhet Höglandet (en del av polismyndigheten i Jönköpings län). 

De står bakom Facebooksidan: Polisen Höglandet

Läs och begrunda!

Polisen Höglandet – Eksjö, Sweden
Gilla den här sidan
"En önskan i juletid!

Som polis har man liksom de flesta andra, glada och trevliga julminnen. Men tyvärr har i stort sett varje polis varit med om tragiska händelser som förknippas med tiden kring jul. Vissa händelser minns man särskilt. Jag väljer här att berätta en sådan. En händelse som dyker upp i minnet varje år vid den här tiden.

För ett antal år sedan, när jag hade min huvudsakliga arbetsuppgift som polis i yttre tjänst, gjorde jag och en kollega kvällspass den 23 december. Kvällen började mycket lugnt och det var knappt några personer utomhus när vi patrullerade med polisbilen i Nässjötrakten. I hus och lägenhet kunde vi se julgranar och adventsstakar lysa. Julstämningen trängde ända in i polisbilen.

Sent på kvällen fick vi ett jobb från ledningscentralen. Ett familjebråk hade inträffat på en mindre ort inom Nässjö kommun. När jag och kollegan kom fram till adressen en stund senare möttes vi av en tragisk syn. Familjen var nog en normal skötsam tvåbarnsfamilj som levde i ett egentligt propert hem. Men det var inte första intrycket vi fick.

I köket möttes vi av en kvinna som grät och var helt förtvivlad. På en stol i ett angränsande rum satt hennes man tydligt berusad, gladlynt och pratande för sig själv. I köket var stolar omkullvälta, julmat utspridd över hela golvet och allt i ett riktigt kaos. Vi fick klart för oss att det var mannen som fått ”fyllespel” och kastat omkring i stort sett all den julmat som var tillagad inför julafton. Kvinnan var förtvivlad över mannens agerande men även över att de förväntningar som fanns inför jul, nu raserats.

Efter att kvinnan lugnat sig något fick kollegan och jag klart för oss att det även fanns barn i familjen. I ett vardagsrum längre in i villan möttes vi en ytterligare tragisk syn. Även här var det kaotiskt. Julgranen låg vält på golvet liksom möbler och krukväxter. På golvet i ena hörnet av rummet satt två barn i fem, sexårsåldern bland trasiga och halvöppna julklappar. Barnen lekte med några av leksakerna de egentligen skulle öppna på julafton. De var lojalitetsglada men deras ögon visade något helt annat än glädje. Jag ägnade mig åt barnen medan kollegan kontaktade socialtjänsten som senare kom till hemmet och föredömligt fortsatte stötta familjen. Kvinnan och barnen fick hjälp att komma till släktingar och där fira sin jul.

Önskan från mig och mina kollegor är nu inte att polis och socialtjänst ska slippa denna typ av händelser. Tragiska händelser ingår i vårt jobb och vi kan som regel hantera både situation och intryck. Önskan i juletid är istället att alla barn ska få en jul som vi alla förväntar oss, med lycka och glädje. Och dessutom med föräldrar och andra vuxna som inte bara är närvarande utan även emotionellt närvarande.

Var rädda om varandra i juletid (och därefter också) och ta det lugnt med alkoholen.

GOD JUL!

//LarsG R"

3 kommentarer:

  1. Bra skrivit Anders. Önskar dig en God Jul så ses vi nästa år.

    SvaraRadera
  2. Det kan vara tvärtom också. Att det är kvinnan som kastat omkring julmaten och att det är mannen och barnen som fått se och uppleva detta. Våld i nära relationer förekommer oavsett kön, sexuell läggning och etnicitet. Det tycks bara vara svårt att få fram den informationen i det feministiska tolkningsföreträdet som även många moderater har fastnat i. Att ni som gjort detta använder er av en marxistisk ideologisk bakgrund i ert resonemang är illavarslande.

    SvaraRadera
  3. Tack Anders!

    Robert: Situationen är inte helt enkel. Som polis var de flesta fall utsatta kvinnor, men det är helt riktigt, män och barn drabbas också av kvinnor men min erfarenhet är att det inte är lika vanligt. Problembilden är dock inte så enkelt som att förklara saken med ett feministiskt eller marxistiskt synsätt. Då blir det mer ett teoretiserande än att det faktisk finns barn som far illa och att vi alla måste hjälpas åt för att komma åt det. För att förtydliga! Jag vill att barnen blir perspektivet för problemen oavsett om det är mannen, kvinnan eller båda som är problemet. Bra diskussion dock!

    God jul på er!

    SvaraRadera