tisdag 11 september 2012

Representation och demokrati - ett besök från fjärran land


Idag träffade jag Kambodjas biträdande premiärminister Mr Sar Kheng. Tillsammans med utrikesdepartementet besökte han och en Kambodjansk delegation Örebro. Jag fick  möjligheten att diskutera demokrati och hur vi i Sverige utövar demokrati under folkstyret. Man kan säga mycket om detta med representation och mottagandet av utländska diplomater men idag kände jag en enorm stolthet över att få representera den  demokratiska traditionen vi har i Sverige. En tradition vi så ofta tar för given. 

Diplomaterna från Kambodja var genuint intresserade av hur vi utövade demokrati och de erkände villigt att Sverige har kommit enormt långt fram i utvecklandet av demokrati grundat på folkets vilja. 

”Vi har en enorm resa framför oss innan vi kommer upp till Sveriges standard”, uttryckte en av diplomaterna som hade ett ansvar från regeringen att utveckla demokratin i Kambodja. Med tanke på det Kambodjanska folkets utsatthet under många år med krig och våldsamma politiska övergrepp som resulterat i många civila dödsoffer, kändes det viktigt att få visa något från den svenska politiska vardagen.   

Sverige ger ett relativt omfattande bistånd till Kambodja i syfte att utveckla landets demokrati. Jag ställde frågan hur man uppfattade det svenska biståndsengagemanget. Svaret som gavs var att Sveriges bistånd är engagerat och mycket effektivt samt enkelt att administrera. För den svenska regeringen är det viktigt att bistånd används på ett ändamålsenligt sätt. 

Mitt deltagande avslutades med en god lunch på Örebro slott där den Kambodjanska delegationen fick träffa landshövding Rose-Marie Frebran. När jag väl återupptog de vardagliga bestyren i form av kommunens delårsrapport kunde jag gott konstatera vilket oerhört fint uppdrag det är att få representera ett parti och de väljare som tror på den politik vi för. På torsdag kommer det en delegation från Kina till rådhuset i Örebro, som jag ska vara med att ta emot. Då ska jag ta alla tillfällen jag kan att diskutera mänskliga rättigheter. Att försöka göra skillnad är bättre än att inget göra alls!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar