tisdag 7 augusti 2012

Hjälmarens humör, sjöräddare och skitiga händer!

Sommaren har faktiskt varit fantastiskt bra med en lagom ledighet som visserligen blandats med en hel del politik men ändå gett utrymme att vila upp sig. Fiskat, solat, åkt båt besökt Ässundet och ätit räkmackor. Tack vare båten har även Hjälmaren i sin prakt utforskats med stopp vid Grundholmarna, Vinön,  småbåtshamnen i Örebro, Grythem med mera. Min fru och jag ha även upplevt Hjälmarens humörsvängningar. När blåsten lägger sig an och vågorna påminner om stormkokande vatten så förklarade min fru tydligt att jag nu ska gå med i Sjöräddningen. Detta ordnades enkelt sittandes på stranden vid en enskild ö på Hjälmaren som envisades med höga vågor, speciellt i förhållande till vår lilla båt från 70-talet. Äventyr kallas det...! Båten, som förövrigt köptes tidigare i sommar, hade ett växelhus som i stort sett exploderade ute på vattnet. Tack vare goda grannar och en grym båtmekaniker ordnades även detta upp. Båtmotorn fick bytas i sin helhet av undertecknad själv med visst understöd av ovan nämnda. Det var länge sedan men mycket roligt att meka med båten, uppväxt med motorer som man är. Det finns en renhet i att skita ner händerna ordentligt lite då och då! Jag lovar att detta var ett sådant tillfälle...!

Förövrigt vill jag hedra de ideéllt arbetande sjöräddarna som ställer upp i både lugna och stormiga vatten. För er som äger båt, 700 kronor är en blygsam investering för att låta den verksamheten fortlöpa på våra vatten. 

På måndag öppnar det moderata kansliet i Rådhuset igen. Då inleds arbetet med att ta oss an höstens utmaningar. Jag hoppas på ER medverkan. Tala om för mig vad ni tycker!



Denna svävare finns i Hjälmaren tillsammans med
flera andra båtar. Bilden är från SSHR:s hemsida. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar